سینماتک قلهک

Constantine - کنستانتین

يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲ ق.ظ


خلاصه داستان :

حوادث و ماجراهای دیدنی و مافوق‌الطبیعه‌ای که برای کاراگاه جان کنستانتین پیش می‌آید. از جن‌های عصبانی تا شیطان و فرشته و بهشت و جهنم...

* * *



درباره آثار اقتباسی، کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویسان مختلف از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. کمیک بوک‌ها و رمان‌های مصور در وهله اول دارای مزیت خاصی نسبت به دیگر آثار هستند چون آن‌ها تا مرحله‌ای با توجه به جنسشان به عالم تصاویر تعلق دارند. در فیلم‌هایی چون شهر گناه و 300 خالق اثر به کمک کارگردان آمده و گاهی نیز خود کارگردانی می‌کند تا فضایی که در منبع اقتباسی خلق شده را به درستی به سینما انتقال دهند. در فیلم کنستانتین انتخاب طور دیگری رقم خورده است تا فیلم به اثری اقتباسی شبیه نشده و بیشتر یک نمونه خوب از جریان فیلم‌های پرخرج آخرالزمانی باشد. فیلم با تکرار مضامین مذهبی آخرالزمانی در قالبی نو سعی بر این دارد که عده‌ای بیشتر از مخاطب‌های سینما را به این سمت کشانده و حرف جدیدی حداقل در تصویر کردن این فضا داشته باشد. با این حال داستان پر از شخصیت‌هایی است که به درستی تعریف نمی‌شوند، (مانند پسرک راننده و گابریل) و گویی ما را به حجم اطلاعاتی که باید از منبع اقتباسی به دست آورده باشیم می‌سپرند که شاید این اشتباه اصلی بخشی از این گونه آثار باشد. از طرفی تصویربرداری قوی فیلم حس تعادل و وجهه دو بعدی خیر و شیر را در قاب‌ها به خوبی رعایت کرده است و فیلم را از اثری صرفا رنگارنگ از جلوه‌های ویژه به نمونه‌ای قابل تامل بدل می‌کند. این نقاط قوت و ضعف پراکنده باعث شده فیلم طرفداران خاصی بین علاقه‌مندان ژانر پیدا کند و از طرفی با نگاهی منفی  از جانب جمعی از منتقدین روبه‌رو شود.



به گفته دنیل اترینگتون منتقد فیلم فور «ناراحت کننده است که فیلمی که آشکارا از کامیکی هوشمند برداشت شده است، آن چنان که باید تیزهوشانه نباشد.»  

اندرو ساریس این گونه می‌نویسد که: «من به شدت از بهشت و جهنمی که این اقتباس خاص سینمایی کامیکی، از آن آمده است بیزارم.»

 راجر ایبرت هم که از کمبود منطق شخصیت‌پردازی در فیلم ناراضی بوده، گفته است: «آدم تعجب می‌کند که چه پلیس لس‌آنجلسی است که به همچین فردی اجازه می‌دهد به طور آزمایشی در وان حمام غرقش کند!؟» یا «او می‌تواند یک موجود شیطانی را درون آینه حبس کرده و به راحتی از پنجره بیرون بیاندازد و شما با خود می‌گویید، چگونه است که شیاطین به چنین سیستم امنیتی ضعیفی مجهزند؟»

در کل می‌توان گفت فیلم کنستانتین اثری مفرح است تا جایی که بتوانید قسمت منطقی مغز خود را حدود یک ساعت و نیم ساکت نگه داشته و از یک تنه به قلب شیاطین رفتن و جنگیدن قهرمان داستان لذت ببرید.


 

از گوشه و کنار : 

-        فیلم در اصل قرار بوده به کارگردانی ترسام سینگ (کارگردان سقوط) و بازی نیکلاس کیج ساخته شود، ولی ترسام سینگ گفته: «با حضور کیج، فیلمی که می‌خواهم ساخته نمی‌شود.» مدت کوتاهی بعد از جدا شدن سینگ از پروژه کیج نیز آن را رها کرده است.

-        در کمیک اصلی فیلم به نام جهنم افروز کاراکتر جان کنستانتین اهل لیورپول است و مانند خواننده معروف استینگ طراحی شده. در فیلم کنستانتین اهل لس‌آنجلس است. اعتقاد اکثریت بر این است که این تغییر به خاطر کیانوریوز صورت گرفته. در واقع در فیلم‌نامه اصلی نیز ملیت کاراکتر انگلیسی بوده که از طرف تهیه‌کنندگان حمایت نشده. بنابراین نویسنده شخصیت را تغییر داده و مورد موافقت تهیه‌کنندگان واقع می‌شود.

-         در فیلم‌نامه اصلی فیلم در استانبول آغاز می‌شود ولی با توجه به محدودیت بودجه به لوکیشن فعلی تغییر مکان می‌دهند.

-        در طول فیلم جان کنستانتین 13 بار در حال کشیدن سیگار دیده می‌شود که عددی بدشگون است.

-        نام اصلی  جهنم افروز به خاطر شباهت با  پسر جهنمی که فاصله کوتاهی در اکران با یکدیگر داشتند به خاطر ضربه نخوردن به فروش فیلمها به کنستانتین تغییر میکند

 

محمد رضا برادری

* * *

کنستانتین 

کارگردان: فرانسیس لارنس

فیلم نامه : کوین برادبین ، فرانک کاپلو

فیلم بردار: فیلیپ روزلات

موسیقی: برایان تایلر ، کلاوس بادلت

بازیگران: کیانو ریوز ، ریچل ویز ، شیا لابیوف ، جیمون هانسو

۹۳/۰۷/۲۷
پردیس قلهک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">