سینماتک قلهک

The Exorcist - جنگیر

يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ق.ظ


خلاصه داستان:  

شخص اصلی داستان دختری است که شیطان روحش را تسخیر کرده. مادرش ابتدا باور نمی‌کند، اما بعد که متوجه می‌شود مشکل دخترش بیماری معمولی نیست، هراسان برای نجات دخترش تلاش می‌کند و از یک کشیش کمک می‌گیرد که سابقه‌ی جن‌گیری دارد، اما این سخت‌ترین پرونده‌ی عمر کشیش است...


* * *


از فیلمی مثل جن‌گیر حرفی نیست که زده نشده باشه. هنوز رتبه ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما را به راحتی یدک می‌کشد. از اولین نفر که در خیابان از کنارش بگذریم و بپرسیم جن‌گیر چیست شاید تعجب کند! گذشته از مسئله‌ی کیفیت فیلم، کم پیش می‌آید فیلمی به این درجه از شهرت برسد.  باید قبول کرد که جنگیر یکی از آیکون‌های ترس در سینما است. این فیلم با گذشت سالیان زیاد همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و اگر نتواند نسل جدید را بترساند، با این‌حا همچنان یک فیلم دلهره‌آور است که به درستی کارگردانی شده و دیدنش هنوز لذت‌بخش است.

 بازی‌ها  کامل و درست هستند و گریم چندش‌آور و ترسناک فیلم هنوز هم در سطح استانداردهای این نوع فیلم‌ها است. این فیلم سال‌ها با مردم رشد کرد و آن‌ها را ترساند و مطمئنا سال‌های آینده هم خواهد ترساند و ماندگاری‌اش را حفظ خواهد کرد.



از نگاه منتقدان: 


جاناتان روزنبام، منتقد شیکاگو ریدر:«این فیلم ترسناک سال 1973 هم آموزنده است و هم اعصاب خُردکن.» 

جیمز برایدنلی،ریل ویووز:«تاریخ مصرف فیلم که نگذشته هیچ، بلکه یک  سفر تاثیر گذار در دنیای جن‌زدگی  طی بیشتر از یک چهارم قرن است که همراه مردم شده.»


پیتر تراورس ،رولینگ استون:«یک عنصر خاص و ماندگاری در این فیلم هست.»


راجر ایبرت، شیکاگو سان تایمز:«اگر فیلم‌ها کنار عوامل دیگر، موقعیتی برای فرار از این دنیا برایمان فراهم می‌کنند، از این بابت جن‌گیر یکی از قدرتمندترین کارها است.»


اوون گلیبرمن، اینترتینمنت ویکلی:«بعضی فیلم‌ها فقط فیلم نیستند، بیشتر به جادوگری شبیه هستند. یک جریانی به راه می‌اندازند که از خود فیلم عظیم‌تر می‌شود.»



  از گوشه و کنار :

 برای اولین روز فیلم‌برداری مربوط به جن‌گیری، بازیگر دختر (لیندا بلیر) به قدری هنگام بازی بددهنی کرد و در نقش فرو رفته بود که مکس ون سیدو دیالوگ‌های خودش را از شدت تعجب فراموش کرد.  


برای بازیگر اصلی از دو آتیشه‌های مذهبی نامه‌های تهدید به مرگ فرستاده می‌شد. عقیده مذهبی‌ها این بود که فیلم شیطان را باشکوه جلوه داده. پس از اکران فیلم به مدت 6 ماه بادی‌گاردها از لیندا بلیر محافظت‌ می‌کردند.


* * *

جن گیر

کارگردان: ویلیام فریدکین

فیلم نامه: ویلیام پیتر بلتی ، بر اساس کتابی از خودش

فیلم بردار: اوون رویزمن

موسیقی: استیو بودکر

گریم: دیک اسمیت

بازیگران: الن برستین ، مکس ون سیدو ، لیندا بلیر

۹۳/۰۷/۲۷
پردیس قلهک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">