سینماتک قلهک

Stalag 17 - بازداشتگاه شماره 17

جمعه, ۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۱۹ ق.ظ


خلاصه داستان : 

فیلم ماجراهای سربازان اسیر شده ای در یکی از کمپ های آلمانی در حین جنگ جهانی دوم را تعریف می کند . زمانی که دو نفر از زندانی ها در حین فرار کشته می شوند ، اسیران کمپ پی می برند که یک جاسوس بین آنها وجود دارد و ... 

......


بیلی وایلدر در عمر پربرکت سینمایی خودش تعداد زیادی فیلم کلاسیک خوش ساخت و از همه مهم تر ، فیلم نامه های خیلی خوبی برای ما عشق سینماها به ارث گذاشت . این فیلم جنگی کمدی استاد هم جزو یکی از بهترین کاراش به حساب میاد . فیلمنامه بازداشتگاه شماره 17 یه نمونه کامل از طرحی پر و پیمان و دیالوگ های تند و تیز و سرزنده و شخصیت های سر حال هستش . بازیگری تو این فیلم از همه بابت تو اوج خودش هست . ویلیام هولدن شخصیت بدبین و سفت و سختی رو بازی می کنه که اتفاقا برای همین نقش هم برنده اسکار شد . اما انگار رابرت استراس ( سرهنگ کوزوا ) و هاروی لمبک ( سرهنگ شاپیرو ) که تونستن هر زمان که وارد کادر میشن ، تصویر رو برای خودشون بدزدن .



داستان فیلم هم با ترکیب خوب کمدی و تلخی که یکی از استادان مسلم ـش بیلی وایلدر بود ، می تونه کاملا بیننده رو میخکوب نکه داره  و شاید مهم ترین توئیست نهایی هم برای ما این باشه که بالاخره جاسوس توی این فیلم کیه ؟

توجه هم داشته باشید که فیلم بی ترتیب سکانس های فیلم نامه نوشته شده و خیلی بازیگرا موقعی که فیلم را روی پرده دیده بودن حسابی نتیجه داستان تعجب کرده بودن . این فیلم واقعا ارزش دیدن داره . برای هر نسلی ، حتی اونهایی که دیگه طرف فیلم های سیاه و سفید هم نمیرن . وقتی که فیلم تموم میشه یه حس خوب و مثبتی و امیدوار کننده ای از یه ماجرای تلخی بهتون دست میده و این کارها فقط از آدم هایی مثل استاد وایلدر برمیاد . 



دو تا متن خوب دیگه که می تونید بهشون نگاه بندازید : 


1 - نقد جیمز برادینلی برای فیلم ( منبع : نقد فارسی با ترجمه محمد ولی دوتبپه ) 


2 - نگاهی به فیلم نامه بازداشتگاه شماره 17 ( منبع : راسخون ) 


........


بازداشتگاه شماره 17

کارگردان : بیلی وایلدر

فیلم نامه : بیلی وایلدر ، ادوین بلوم

بر اساس نمایشنامه ای از : دونالد بوان ، ادموند ترزینسکی

فیلم بردار: ارنست لازلو

موسیقی: فرانز وکسمن

بازیگران: ویلیام هولدن ، اتو پرمینچر ، پیتر گراوس ، دان تیلور

۹۳/۰۸/۰۲
پردیس قلهک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">