سینماتک قلهک

The Grand Budapest Hotel - هتل بزرگ بوداپست

سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۱۴ ق.ظ


خلاصه داستان :

ماجراهای عجیب و غریب و خارق العاده‌ای که برای گوستاو اچ ( رالف فینس ) در هتل بزرگ بوداپست پیش می‌آید. او به همراه دستیار وفادارش  مصطفی، درگیر مسئله وراثتی و خانوادگی می‌شود که مشکلات بسیاری در پی آن وجود دارد. یکی از نقاشی‌های معروف دزدیده می شود و پلیس و وارث‌های تابلو به گوستاو تهمت می‌زنند و به دنبال او هستند تا ارثیه را از چنگ او در آورند و ....


* * *



وس اندرسون ثابت کرده است بودجه و مسائل تجاری هیچ زمان جلوی خلاقیت و دیدگاه ویژه‌اش را نگرفته و نخواهد گرفت. فرم ثابت سینمایی او در هر فیلمش بهتر شده است و دریچه دنیا از نگاه اندرسون یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های سینمایی ( و شاید معنوی ! ) به حساب می‌آید.

هتل بزرگ بوداپست را هم می‌توان اپرای وس اندرسونی نامید. ترکیب دکورهای فانتزی که شبیه نقاشی‌های کودکانه می‌ماند با داستانی جنایی همراه با تعقیب گریز ! اگر فقط به دیدن تصاویر فیلم اکتفا کنید و پوستر رنگی فیلم را ببینید شاید باورش سخت باشد که چنین اثری درجه سنی R  گرفته است. این درجه سنی یعنی افراد زیر 17 سال باید فیلم را همراه با اولیا و افراد بزرگتر از خودشان ببینند، حداقل در آمریکا!



در زیر این لایه کودکانه ، یک داستان تقریبا وحشیانه پر از مرگ و کشت و کشتار است. به جز شخصیت مصطفی و همسرش، تقریبا همه شخصیت‌ها، حتی گوستاو، انسان‌های رذل و کینه‌ای و نفرت‌انگیز هستند که از هر فرصتی برای ضربه زدن به یکدیگر استفاده می‌کنند. این همان اپرای اندرسونی است. شخصیت‌های نفرت‌انگیزی که در چهارچوب‌های کودکانه سینمایی او گیر افتاده‌اند و مثل موش و گربه به دنبال یکدیگر هستند. می‌توان هتل بزرگ بوداپست را یک ورژن دیگری از فیلم" این یک دنیای دیوانه دیوانه دیوانه است "  به حساب آورد.

فیلم البته فقط یک داستان نیست و می‌شود گفت سه داستان است که با همدیگر مخلوط شده‌اند و زمان‌های هر داستان با یکدیگر متفاوت است. ما از یک نسل به داستان دو نسل متفاوت دیگر می رسیم.



منتقدان فیلم را ستودند. فیلم بر اساس 47 نقد میانگین امتیاز 88 از 100 را دریافت کرد.

مایک لاسال سان فرانسیسکو کرانیکل : « درک درست شخصیت گوستاو توسط رالف فینس هسته اصلی فیلم را تشکیل داده است. بدون او فیلم از هم شکسته می‌شود و تقریبا بی‌فایده است. ولی با وجود گوستاو، هتل بزرگ بوداست یک فیلم شگفت انگیز است.»

بروس اینگرام شیکاگو سان تایمز : « اصالت فیلم کاملا اندرسونی است ولی خود داستان هم به طور گستاخانه ای سرگرم کننده است و همین فیلم را دیدنی‌تر کرده است.»

اسکات توبیاس دیزالو : « هیچ چیزی از سبک ویژه کارگردانی اندرسون کم نشده است. فیلم لذت بخش است و شیوه زیرکانه‌ای را برای نشان دادن این لذت انتخاب کرده است.»



از گوشه و کنار :

تیلدا سوئنتون ساعت در اتاق گریم بود تا شکل درست یک پیرزن 84 ساله را پیدا کند. به گفته اندسون با این که همیشه با بودجه‌های کم توانسته راه حلی برای فیلم‌هایش انتخاب کند، اما برای این گریم او گران ترین گریمور ها را استخدام کرد.

Saoirse Ronan در مصاحبه‌ای اعتراف کرد درست کردن کیک‌ها و شیرینی‌های این فیلم جزو سخت‌ترین و طاقت فرسا‌ترین کارهای سینمایی او بوده است. او سکانس‌های اکشن فیلم هانا را راحت‌تر از درست کردن شیرینی‌ها می‌داند!

هفتمین همکاری وس اندرسون با بیل مورای.

اندرسون برای نقش اصلی جانی دپ را درنظر گرفته بود. 


مجید میرجمالی 

* * *


هتل بزرگ بوداپست

کارگردان: وس اندرسون

فیلم نامه : وس اندرسون ، هیوگو گینس ، الهام گرفته از داستان های استفان زویگ

فیلم بردار: رابرت یومان 

موسیقی: الکساندر دسپلت

بازیگران:رالف فینس ، آدرین برودی ، جود لاو 

۹۳/۰۷/۲۹
پردیس قلهک

نظرات  (۱)

۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۸:۵۳ سعید رحیمی
سلام 
شاید یکی از چشمگیر ترین ویژگی های فیلم وجه تعدد حضور بازیگران بسیار در نقش های مختلف ؛ بازیگرانی که هر کدومشون پتانسیل یک نقش اول بازی کردن رو دارن و رزومه اونا پر از همین نقش اول ها ، ظرافت کار اندرسون تو این جنبه خیلی به چشم میاد که همه این بازیگر ها رو کنار هم جمع کرده و سر بزنگاه یه غافل گیری ریز از تماشاگر می کنه ! فیلم بسیار لذت بخشی و به تعبیری شاید کامل ترین فیلم اندرسون تو سبک شخصی خودش . راستی بودجه تولید این فیلم چقدر بوده !؟ 

پاسخ:

نوشته شده 31 میلیون دلار 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">